torsdag, november 01, 2007

DN-mannen

Alltför många nätter har du väckt mig med dina nattliga besök. Förut gjorde du aldrig såhär. Då var du smidig och tyst. Du placerade försiktigt de nypressade sidorna i mitt brevinkast utan att göra minsta väsen ifrån dig. Vad har fått dig att nu plötsligt våldsamt och med ovarlig bestämdhet smälla in de kilotunga bilagorna genom dörren?


Är det något jag gjort fel? Har jag inte tillräckligt visat uppskattning för din återkommande nattvisit? Har jag glömt din namnsdag, födelsedag?

Jag behöver min sömn för att orka med de långa dagarna. Ofta går jag och lägger mig sent och då blir det ännu viktigare för mig att slippa väckas mitt i natten. Ärligt talat tycker jag det är lite otrevligt, taktlöst rent ut sagt. Vad ger dig rätten att störa min sömn? Vem fan tror du att du är som så oberört kan kränka mig natt efter natt? NOG, säger jag och sätter ner foten i protest.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kanske dagens i-världsproblem... Men jag blir också väckt av DN nattligen! I början blev jag livrädd varje gång eftersom det låter typ som om någon kastar sig in i lägnheten (kanske genom brevinkastet).
Men sen har jag ju också upplevt dom nätter när ingenting händer... Två gånger den här hösten har jag nämligen istället för tidning fått ett fjäderlätt litet blad med info om att tidningen inte går att leverera. Det har aldrig hänt förut vad jag minns. Jag undrar om det är något som drabbat även huvudstaden eller om det har något att göra med att jag bor i södra norrland?