onsdag, oktober 17, 2007

Om dig nu

Det går att diskutera existensen av en genomgående kvalité i Sugababes samlade alster men det där med hits har de alltid behärskat. Redan i första singeln Overload skönjdes en viss önskan att skilja sig från slentrianmängden av slarvig radiopop. Men ett gigantiskt credd-genomslag fick de nog först med Richard X-samarbetet Freak Like Me.

Det var då ingen mindre än självaste Bobby Gillespie gick ut och hyllade det Gary Numan-samplande underverket. Själva förklarade tjejerna i en Sonic-intervju att det gjorde dem glada, men att de inte hade en aning om vem Bobby Gillespie är. En kommentar som skulle betraktats som Tough Alliance-kaxig om den kommit från ett något mer utstuderat band.

Själv har jag följt dem genom vått och torrt, om än på ett visst säkerhetsavstånd. Freak Like Me:s uppföljare Round Round gillade jag minst lika bra. Efter ett tag släppte de nästa bomb med Hole In The Head.

Push The Button spelade jag så fort jag fick tillfälle för både mer och mindre uppskattande åhörare. Och så sent som i måndags föll jag pladask för deras senaste pärla, About You Now.
Precis som Keisha Buchanan är gruppens enda fasta punkt kommer Sugababes länge till vara den enda garanterade hitleverantören bland allt radioskräp.

6 kommentarer:

Texas sa...

Push the button är fortfarande bästa låten.

Johanna sa...

Sugarbabes är min hatgrupp.

Aron sa...

Vad skulle möjligtvis kunna vara fel med Sugababes?

Johanna sa...

Allt. Jag känner bara hat. Hatgrupp.

Aron sa...

Bra Johanna, du är verkligen igång med kommenterandet, det gillar jag. Något jag också gillar är Sugababes, ascoola.

Johanna sa...

Det går ju av bara farten.., jag kan ju inte hålla tillbaka mina känslor. Känslorna är hatiska. Hatgrupp.