torsdag, juni 28, 2007

Bring the beat back

Året var 2002 och mash-ups var den stora grejen. 2 many dj's hade precis släppt sin stekheta As heard on Radio Soulwax, Pt 2. Här fick vi för första gången höra Iggy Pop tillsammans med Salt'n'Pepa och Dolly Parton tillsammans med Röyksopp.

Överallt försökte människor reproducera duons fräcka ihopmixningar och göra sina egna versioner där till exempel Strokes kunde mixas med Christina Aguilera. Både mer och mindre lyckade mp3:or som cirkulerade på nätet var slutresultatet av dessa experiment.

Jag och min bror kunde ju inte vara sämre. På datorn där hemma försökte jag pitcha upp 50 Cent för att matcha någon gammal souldänga. Viktor blandade Destiny's Child med Kent. Men det var åratals sedan och datorerna i våra liv har kommit och gott, liksom hårdiskarna däri. Vi har varit allt för dåliga för att göra backups och den där tiden har långsamt fallit i glömska.

Tills nu.

I en plastig Ica-påse från min flytt till Gärdet låg bland en bunt sladdar en gammal tilltufsad hårddisk. Tidigare satt den i en sedan länge skrotad dator på Viktors studentrum. När Viktor för några dagar sedan ville ha tag på lite gamla filer pluggade vi in hårddisken i min dator. Och där, bland alla gamla säsonger av Jackass låg den. Som en smällkaramell i julgranen.

Damer och Herrar, får jag lov att presentera, Viktors: Lose Yourself At The Gaybar.



Ladda hem och lyssna när du vill.

4 kommentarer:

ART IS BUSINESS sa...

Slutet av mixen är great, "my mama´s on your lips at the gay bar". Briljant!

Anonym sa...

Haha! Han överraskar, Viktor.

mareha sa...

aron, jag har en present åt dej på min blogg

MLI sa...

Bring the blogg back.