onsdag, maj 23, 2007

Black Snake Moan






















Till slut blev det ingen lägenhetsvisning i måndags så jag passade på att se filmen med bror när jag ändå slapp köa och allt. Den var värd besöket redan efter inledningssekvensen där Justin Timberlake och Christina Ricci idkar älskog.

Ännu bättre blev det av att få se Samuel L. Jackson visa upp hela sitt register utan att någon gång bli tråkig. Från bluesrösten vi fick provsmaka i Long Kiss Goodnight, via den tårdrypande vreden ur A Time To Kill och ända fram till den frälsta hårdingen ur Pulp Fiction. Och när han vispar in håret i pomada och gräver fram elgitarren från under sängen är det nästan som bäst.

Jag har inte hunnit se Hustle & Flow, som var Craig Brewers genomslag, men i sin andra film har han definitivt lyckas med att få varje ruta att andas av södern, blues och sex. Och inte bara det, han går till botten av begreppen.

2 kommentarer:

Tommy sa...

Crap. Det är givetvis visning av filmen på fredag morgon. Den här känns som om man borde se.

Per sa...

Jag trodde inte du gillade Samuel. Och Christina Ricci är lite av en besvikelse naken, tycker jag. Hon var ju min barndomscrush efter att jag sett Casper på bio.