måndag, maj 21, 2007

Något att fästa ögonen vid

Som utlovat kommer nu blogginlägg minst nummer två för kvällen där ämnet är roliga klipp. Förlåt, där ljög jag lite. Klippet vi ska avhandla är inte alls roligt. Det är förskräckligt. Jag avråder alla från att se på klippet. För de som är bekanta med College Humor är kanske klippet redan historia. Men klippet (och jag råder ALLA känsliga surfare att inte klicka på länken!) är något jag måste skriva om. Något jag måste skriva av mig.

Först en sammanfattning av innehållet: Tre slagverkskillar är del av en orkester som uppträder i vad som måste vara en aula. De står i bakgrunden och trummar lite på sina respektive instrument. Plötsligt inträffar det otänkbara. Plötsligt händer det som inte kan hända. Kille nummer 3:s öga, hans vänstra öga, ögat som i vanliga fall sitter stilla jämte det högra, hoppar ur ögonhålan.

Jag upprepar. Det. Hoppar. Ur. Ögonhålan.

Istället för att sitta kvar i ögonhålan där det är brukligt att ett öga sitter blir det hängande. Det blir hängande, i en cirka tio centimeter lång synnerv, i höjd med kille nummer 3:s mungipa.


Detta väcker naturligtvis många frågor, varav den mest centrala: Varför? Varför händer detta? Varför tittar jag på detta? Hjälp mig Google, hjälp mig förstå. Förklara för mig, förklara eye pop out.

Jag börjar läsa under den första träffen What happens when your eyeball falls out of your socket?

Get it put back in, and soon. The longer you remain in this rare condition—known as "globe luxation"—the more strain you'll put on the blood vessels and nerves that connect your eye to the rest of your head.
Okej, ganska självklart, jag tror inte att någon vill ha ögat hängande under näsan längre än nödvändigt. Men Varför var frågan, jag läser vidare. Och det som kommer nu, är jävligt intressant:
Not all popped eyeballs come from head trauma. A few people can luxate their globes on purpose, and certain others get "spontaneous globe luxation" when their eyelids are pushed in the right way. Someone with shallow eye sockets or floppy eyelid syndrome, for example, might pop his eyeballs during a regular eye exam. You can also trigger luxation while putting in your contact lenses, or with a particularly violent sneeze. You might even pop your eyeballs by trying to exhale while keeping your nose and mouth closed (i.e., performing the Valsalva maneuver).
Det finns så mycket roligt i detta stycke. Okej, det där sista är ju ganska oroväckande. Hur många gånger har jag inte försökt tryckutjämna genom att hålla för näsan och andas ut hårt? Brukar jag då tänka på att inte poppa ut mina ögon? Knappast. Tryckutjämna, eller "the Valsalva maneuver" som det tydligen heter, aldrig mer med andra ord. Men låt oss för ett ögonblick koncentrera oss på detta parti:
You can also trigger luxation while putting in your contact lenses, or with a particularly violent sneeze.
Okej, jag har inga linser, och inget behov av det. Men jag hoppas att alla som har det är väldigt rädda vid det här laget. Men en nysning? Dina ögon kan ramla ut när du nyser, förstår du allvaret i detta? För min del innebär det ögonlapp under resten av livet, på båda ögonen.

----------
Uppdatering 22.27

Undrar just hur ofta detta händer Andreas Mattsson...

10 kommentarer:

Fanny Lundstedt sa...

Herregud Aron, VARFÖR skulle du lägga upp det här klippet? Nu blir jag tvungen att klicka på det, trots att jag verkligen inte vill. Jag vill inte! Får...inte...klicka...på....öööööööööööö!!

Per sa...

NEJ! Jag trodde jag var först!! Men iaf: HAHAHAAAHAHAHAHAHA WHAT! THE! FUCKING! FUCK-FUCK?

Texas sa...

Haha... det är kul att han först reagerar precis som om man råkar halka eller så. Han skäms liksom först och kollar lite om någon såg. Haha... Och att det är mitt på ett taktslag. Haha...

Per sa...

Hm. Nu har jag stirrat otaliga gånger, frenetiskt freeze-framande med mellanslagstangenten, på klippet, och en grej konfunderar mig. Redan från början tyckte jag det var himla märkligt att man aldrig ser ögat pluppa ut, utan plötsligt bara hänger det där. Vad jag märkte vid närmare titt var att den vita fluffbollen längst ut på slagpinnen försvann från densamme i exakt samma ögonblick (no fire) som "ögat" ploppar ut. Tittar man en gång till märker man att det ÄR den vita fluffbollen som - väldigt tydligt faktiskt - studsar upp i hans ansikte (därav hans tillbakaryggande som är en vanlig reaktion på att få något i ansiktet). Vad som fortfarande konfunderar mig dock är: Vad fan är det den hänger i, och varför reagerar alla så otäckt? Först tänkte jag att nånting segt i näsan håller kvar den, men det är bara äckligt, inte otäckt. Min tillfälliga tes är att bollen slår till ögat, nånting inne i orbit flyger ut (kanske ett krossat öga?) och har tillräcklig klistrighet för att bollen ska kunna hänga kvar. Jag är övertygad om att det INTE är ögat som hänger där, tills motsatsen är bevisad.

Per sa...

ARRRGH så dum jag är! Nog för att jag hade halvrätt, men kommentarerna på CollegeHumor gav ju såklart svar på min konfundering: Killen slår helt enkelt av sin... pinne, den studsar med väldig kraft upp och borrar sig in i hans kind. Tänker man på detta märker man faktiskt att han håller helt orealistiskt i hela paketet när han vänt sig om för att det skulle kunna vara ett öga. Mystery solved! OORHA!

Per sa...

Sista kommentar angående killen till vänster (slash höger) som tydligen framstår som väldigt äcklad och springer iväg. Precis *innan* han springer iväg pekar han ju faktiskt bortåt och säger förmodligen något i stil med "öy shit, vi måste få dig till syster! Kom!"

Texas sa...

Så jävla onödigt! Jag gillade filmen mycket mer tidigare.

Per sa...

Det är lite min grej att förstöra nöjet för folk. :D Men tänk vad glad och lättad Aron kommer bli! Han uttryckte en klar nervositet och paranoia över MSN innan...

Aron sa...

Detta är faktiskt väldigt intressant, mycket riktigt har du ju förstört allt det roliga med klippet. Men jag kan passa på att avslöja att första gången jag såg klippet, tittade jag på fel kille, för att texten var fel till klippet.

Men andra gången jag tittade så trodde jag att det var just trumpinnen som studsade upp och fastnade i killens näsa.

Men tredje gången såg jag däremot att det var ögat som ploppade ut. Det förstod jag eftersom han höll kvar i båda pinnarna. Nu visar det sig alltså att jag tittade på fel pinne.

Jag är både lättad och besviken.

Per sa...

Nästa klipp! Keep em coming!