onsdag, maj 30, 2007

Pick och pack

Jag tänkte få en tjuvstart på packandet för helgens flytt, men hur jag än plockar från skivhyllan blir den ju aldrig tom. Mina plastiga jewel case CDs är varken lika snygga som vinylskivor eller så behändiga som filerna på iPoden. Men jag kan inte göra mig av med dem. Varenda en har gjort avtryck i antingen plånbok eller hjärta och har sin självklara plats i minnet och hyllan.

Euroboys - 1999 Man EP som jag fick slita i över ett år för att hitta och slutligen fann i både original- och nyutgåva. Nyutgåvan köpte jag först från nätet och hittade sedan plötsligt originalet på en skivbörs i Göteborg. Bror räknar den tillsammans med Beastie Boys Sabotage som världens bästa rocklåt.


Death from Above 1979 - You're A Woman, I'm A Machine som jag köpte nästan enbart på grund av det rosa omslaget med elefantsnablar. Det ropade på mig när jag stod i världens bästa skivbutik Amoeba Records i San Franciscos haschkvarter.



Duke Ellington - Take The 'A' Train som jag fick av mors kusin Lars när jag som 8-åring deklarerat att jag gillade jazz. I ärlighetens namn har den inte gått särskilt varm i skivspelaren. Faktum är att jag lite glömt bort den när jag nyss hittade den. Men naturligtvis åker den rakt in i iPoden.


Nu fattas väl bara att jag sorterar dem i självbiografisk ordning.

----------

Dagens Håkan är Nico - I'll Keep It With Mine (Dylan):

I can't help it
If you might think I'm odd,

If I say I'm not loving you for what you are
But for what you're not.
Den fulaste flickan i världen:
Jag är inte kär i henne för vad hon är
utan för vad hon inte är
jag vet, det låter konstigt när jag säger det

4 kommentarer:

Camilla sa...

Nu kan väl inte jag skryta med någon imponerande skivsamling, men jag känner igen mig i att det aldrig tar slut. Jag har en relativt liten lägenhet, jag har bott här relativt kort tid, och jag k a n i n t e f ö r s t å att jag lyckats samla på mig så mycket saker. Jag packar, packar, packar. Nu ska jag börja magasinera saker och låta dem stå tills jag köper mig en villa jag ska bo i tills mina framtida barn flyger ur boet.

Aron sa...

Jag hade inte ens tänkt förpacka. Jag trodde att torsdag kväll och fredag skulle räcka. Men nu börjar jag bli orolig.

linus. sa...

akta ryggen sen när du bär. lådor fulla med skivor bröt min rygg senast jag flyttade. senare även min pappas, och hans är ju ändå 40 år äldre. men kasta dem aldrig, de kommer att bli klenoder nångång i framtiden.

ART IS BUSINESS sa...

Fantastiska exempel ur din skivsamling. Särskilt är Euroboys EPn något som lockar till avund.