torsdag, maj 31, 2007

Det som göms i snö

I min närmast arkeologiska utgrävning av hyllorna och garderoberna på Körsbärsvägen har jag nu kommit till gamla skolpapper. Mycket snart gjorde jag detta fynd:











Kollegieblock på kollegieblock, innehållande urgamla ristningar med vad som bara kan vara blyertsstift, tjocklek 0,7. Nu är detta inte särskilt komplicerat, i själva verket ganska grundläggande, men jag fattar ändå ingenting.

----------

Med anledning av utmärkelsen är dagens Håkan Evert Taube - Bibbi:

Bibbi, du räknar timmarna
av kärlek som du fått
som tog dig bort
i dröm och salighet

Bibbi, du räknar timmarna
av kärlek som du fått
ryms kärleken i något mått
säg det, säg det, säg det
Evert Taube:
Jag brukade citera Evert Taube
Jag brukade gå bredvid dig

Du räknar timmarna och tid

av kärlek som du fått
som tog dig bort
i förhoppningar & regnbågar
Det mest briljanta med detta textlån är såklart omskrivningen av dröm och salighet till förhoppningar & regnbågar, som ju är titeln på Håkans egen låt från Det är så jag säger det.

4 kommentarer:

Terry sa...

Om inte annat ser det förskräckligt snyggt ut, ditt block. Formler är snygga.

Och det är alltid lite skrämmande att läsa gamla grejer och tentor och inse att man var sjukt smart en gång i tiden. Och att man nu aldrig skulle lyckas beskriva diskreptansen mellan svensk författning och praktik med förklarande exmepl. Ens om man verkligen försökte.

ART IS BUSINESS sa...

Saknar du dina gamla kth-formler eller känns det bra att ha lämnat naturvetenskapen?

Aron sa...

Det är med väldigt blandade känslor jag gjort dessa fynd. Som Terry säger, formler är snygga.

Per sa...

Kunde du inte passa på att leta fram lite sköna nakna-gubbar-bilder också?